Akıllı Müşteri Deneyiminde Teknoloji Hazırlığinın Düzenleyici Rolü: Pls-Sem Ve Fsqca Yaklaşımlarının Kombinasyonu


Koçak Z. (Yürütücü), Cingöz A.

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Proje Grubu: Sosyal Bilimler
  • Projenin Yürütüldüğü Birim: İktisadi ve İdari Bilimler Fak.
  • Başlangıç Tarihi: Haziran 2023
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Özet

Bilgi iletişim teknolojilerinin ve akıllı teknolojilerin hızla yaygınlaşmasıyla, geleneksel perakendecilik anlayışı değişmekte ve akıllı perakendecilik olarak adlandırılan yepyeni bir iş modeli gelişmektedir. Akıllı müşteri deneyimi ise özellikle teknoloji aracılı perakendecilik deneyimlerine odaklanan akıllı perakendeciliğin bir bileşeni olarak tanımlanmaktadır. Pazarlama literatüründe güncel bir kavram olan akıllı müşteri deneyimi bu çalışmanın odağını oluşturmaktadır. Bu bağlamda projenin temel amacı akıllı müşteri deneyiminin bileşenleri ve sonuçları ilişkisinde teknoloji hazırlığının düzenleyici rolünü araştırmaktır. Projede çok aşamalı bir araştırma yaklaşımı belirlenmiştir. İki farklı nicel yöntemin kullanılacağı çalışmada ilk olarak akıllı müşteri deneyimi, teknoloji hazırlığı ve sonuç değişkenleri arasındaki ilişkiyle ilgili hipotezleri test etmek için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS_SEM) kullanılacaktır. İkinci olarak akıllı müşteri deneyiminin sonuç davranışlarını etkileyecek değişkenler arasındaki karmaşık ilişkilerin ortaya çıkarılması için bulanık mantık nitel karşılaştırmalı analiz yöntemi (fcQCA) kullanılacaktır. Böylece geleneksel bir nicel yöntem ve nitel karşılaştırmalı analiz kullanan sıralı bir yaklaşım ile veriler hakkında daha fazla bilgi edinerek ilişkileri değerlendirmede daha faydalı bulgular elde edilmesi beklenmektedir. Türkçe literatürde ilk olarak ele alınacak ve çalışılacak olan bu kavramın literatür çerçevesinde açıklanması, akıllı müşteri deneyimi ve teknoloji hazırlığı ölçeklerinin uyarlama çalışmaları ile Türkçe literatüre kazandırılması, akıllı müşteri deneyimi ve sonuçlarını araştıran sınırlı sayıdaki ampirik araştırma sonuçlarını genişletmesi, akıllı müşteri deneyiminin bileşenleri ve sonuç değişkenleri arasındaki karmaşık ilişkilerin ortaya çıkarılması için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS_SEM) ve bulanık küme nitel karşılaştırmalı analiz (fsQCA) yöntemlerinin kullanılması çalışmanın özgün yönlerini oluşturmaktadır.